М.Терлецький
01 вересня 2022 р.
Людство нагромадило величезний досвід будівництва мостів. Здавалося б, усі негативні моменти відомі й при урахуванні їх у процесі проектування конструкції, надалі правильного ведення будівельних робіт і подальшої експлуатації, міст повинен непорушно стояти весь визначений проектом строк. На жаль, так відбувається не завжди.
Міст, як і будь-яка інженерна споруда, може руйнуватися.
Одна з найвідоміших причин руйнування мостів — це резонанс, тобто явище різкого наростання амплітуди коливань конструкції мосту при періодичному зовнішньому впливі, коли частота зовнішнього впливу збігається з внутрішньою частотою конструкції. Найбільш відомим зовнішнім впливом у цьому випадку буває вітер.
Природа створює іноді такі зовнішні впливи по силі й характеру, які не характерні для району розташування моста й тому не могли бути враховані: повені й раптові різкі підйоми води, що змивають міст або руйнують його опори й ґрунт під ними, землетруси, зсуви…
Ще однією із причин руйнування мосту може бути його неправильна експлуатація, зокрема перевищення статичного й динамічного навантаження.
Слід зазначити, що й аварії суден у зіткненні з опорами моста, теж можуть мати для мосту катастрофічні наслідки.
Закладені при проектуванні матеріали, зокрема метал, можуть поводитися специфічно не тільки при механічних впливах, але й при теплових. Скажемо, вплив вогню протягом часу, що перевищує межу вогнезахисту металевої конструкції, швидше за все, буде для неї смертельним.
Ну й окремим видом негативного впливу на конструкцію може бути навмисний вплив на міст авіаударами або артобстрілами під час війни з метою його руйнування.
Саме під час воєн в історії людства найчастіше відбувалося руйнування мостів. Так, найбільша кількість мостів була зруйнована в XX столітті саме авіаударами або артобстрілами під час Другої світової війни
У романі Уайлдера «Міст короля Людовика Святого» описане обвалення побудованого інками підвісного мосту в Перу на дорозі між Лімою й Куско в 1714 році в той момент, коли по ньому проходили деякі визначені провидінням люди…
Що стосується Кримського мосту, іменованого як "Будівництво транспортного переходу через Керченську протоку", те його мостове полотно являє собою досить значну по міцності конструкцію з ортотропною плитою й певерх неї з/б плитою товщиною в 200 мм., зруйнувати яке, мабуть, можливо лише влученням важких авіабомб.
Хоча вразливим місцем мосту є величезні металеві арки, складність їх руйнування полягає в тому, що в них потрібно потрапити в далекої відстані.
Так чи інакше, життя покаже можливість цього, як і правильність розрахунків генпроєктувальника АТ «Институт Гипростроймост — Санкт-Петербург», дотримання норм при проведенні будівельних робіт підрядником ТОВ «Стройгазмонтаж», і як себе буде вести з мостом його величність природа, ну, й Збройні Сили України.
Мал.1
LEXIKOUKR EST. 2013